Wednesday, June 29, 2011

Berita Harian Online | Google perkenalkan laman sosial terbaru saingi Facebook

Berita Harian Online | Google perkenalkan laman sosial terbaru saingi Facebook

Wednesday, June 22, 2011

DENDAM SI GAJAH ( SG.KERAWAI, TELUK INTAN)

Sejarah system rel di Tanah Melayu telah membuka lembarannya pada 1 Jun 1885 apabila jalan kereta api  yang pertama, menhubungkan Taiping dengan Port Weld (Kuala Sepetang), telah dibuka dengan rasminya oleh Sir Hugh Low – Residen Perak ketika itu. Tujuan utama ianya dibina adalah untuk mengubungkan kawasan perlombongan di Larut dengan pelabuhan terdekat iaitu Port Weld. Pembinaan tersebut diteruskan di sepanjang Pantai Barat Semenanjung Tanah Melayu. Sehingga tahun 1905, landasan kereta api dari utara ke selatan siap dibina sepenuhnya yang menghubunkan stesen Butterworth ke Melaka.
                                                   PORT WELD (KUALA SEPETANG)

                Pada peringkat awal sistem pengangkutan ini beroperasi, iaitu ketika zaman sebelum merdeka, ia sering menerima ancaman dan serangan luar jangkaan. Bukan sekadar serbuan daripada komunis, tetapi juga ancaman daripada haiwan liar. Paling tragis, seranan sekumpulan gajah yang naik minyak dan mengamuk dengan menyerang kereta api yang sedang meluncur laju dia atas landasan.

                Menurut Ketua Pengarah Jabatan Muzium Malaysia, Datuk Ibrahim Ismail, kejadian tersebut berlaku pada tahun 1894, membabitkan perjalanan kereta api penumpang dari Ipoh, Perak ke Kuala Lumpur. Kereta api wap itu membawa 3 gerabak penumpang yang kebanyakkannya terdiri daripada saudagar serta tauke lombong yang baru pulang dari meninjau beberapa lokasi perlombongan di Perak.

                Sebaik tiba di Teluk Anson ( Teluk Intan ), kereta api tersebut diserang oleh seekor gajah jantan bersama sekawan gajah lain yang menunggu di laluan kereta api. Gajah jantan tersebut telah merempuh kereta api yang sedang bergerak itu secara berhadapan – dengan cara menyondol.

                Rempuhan tersebut telah menghasilkan momentum yang amat kuat sehingga kereta api berkenaan tergelincir dan  gerabaknya terkeluar dari landasan. Beberapa batang besi rel juga turut tercabut serta patah. Ketika kejadian, kereta api berkuasa wap itu dipandu antara 40 – 50 batu sejam dan dianggap laju bagi keupayaan enjin kelas wap.

Kereta api dengan muatan 3 gerabak penumpang yang mempunyai kelajuan seperti itu, sukar untuk dibayangkan kekuatan seekor gajah yang mampu menumpaskan sebuah kereta api.

                Berdasarkan kepada cerita lisan, gajah jantan berkenaan dikatakan mempunyai susuk yang besar, lebih besar dari gerabak kereta api. Penduduk setempat percaya, gajah jantan tersebut mengamuk untuk menuntut bela di atas kematian anaknya yang dirempuh kereta api di kawasan yang sama, beberapa tahun sebelum itu.

                Kemudian pada tahun 1888, seekor gajah betina pula maut dilanggar kereta api ketika menyelamatkan sekumpulan gajah lain yang sedang melintas laluan rel. Dikatakan, gajah betina itu merupakan anak kepada gajah jantan tersebut.

Gajah sememangnya dikenali antara haiwan yang sangat pantang @ terlalu sensetif melihat cahaya pada waktu malam. Secara kebetulan, kejadian itu juga berlaku antara lewat petang dan senja, iaitu sekitar pukul 5.00 hingga 7.00 petang. Hutan tebal yang menyelubungi kawasan tersebut menjadikan suasana sekeliling agak gelap.

                Bagaimanapun, akibat rempuhan yang sangat kuat secara berdepan, gajah jantan itu mati di tempat kejadian. Dua orang pekerja kereta api warga India turut terbunuh. Manakala penumpang lain yang menaiki gerabak belakang hanya mengalami cedera ringan.

                Sehingga kini kejadian tersebut masih diingati oleh penduduk di sekitar Teluk Intan, Perak. Bagi memperingati sejarah tersebut, tengkorak gajah terbabit telah diawet dan disimpan di Muzium Perak yang terletak di bandar Taiping untuk tatapan umum. Tulang paha gajah itu ditempatkan di Muzium KTMB, manakala gadingnya difahamkan telah dibawa ke England oleh pihak British ketika itu.

Tuesday, June 21, 2011

MISTERI ANGKA 26

Jika diimbas kembali peristiwa bencana alam yang berlaku beberapa tahun yang lalu, angka 26 kerap menjadi tarikh terjadinya malapetaka yang paling dasyat dalam sejarah. Tidak percaya? Sebagai bukti, berikut adalah data bencana dari tahun 1500 hingga 2000 yang pernah menghancurkan sebahagian planet ini sekali gus meragut banyak nyawa..

* 26 Januari 1531 - gempa bumi di Lisbon, Portugal
* 26 Januari 1700 - gempa di Laut Pasifik
* 26 Julai 1805 - gempa bumi di Naples, Calabria, Itali
* 26 Ogos 1883 - Gunung Krakatau, Indonesia
* 26 Disember 1861 - gempa bumi di Egion, Greece
* 26 Mac 1872 - gempa bumi di Owens Valley, US
* 26 November 1902 - gempa bumi di Bohemia @ Republik Czech(sekarang)
* 26 November 1930 - gempa bumi di Izu Island, Jepun
* 26 September 1932 - gempa bumi di Ierissos, Greece
* 26 Disember 1932 - gempa bumi di Kansu, China
* 26 Oktober 1935 - gempa bumi di Colombia
* 26 Disember 1939 - gempa bumi di Erzincan, Turki
* 26 November 1943 - gempa bumi di Tosya Ladik, Turki
* 26 Disember 1949 - gempa bumi di Imaichi, Jepun
* 26 Mei 1957 - gempa bumi di Bolu Abant, Turki
* 26 Mac 1963 - gempa bumi di Wakasa Bay, Jepun
* 26 Julai 1963 - gempa bumi di Skopje, Yugoslavia
* 26 Mei 1964 - gempa bumi di South Sandwich Island, Lautan Atlantik
* 26 Julai 1967 - gempa bumi di Pulumur, Turki
* 26 September 1970 - gempa bumi di Bahia Solano, Colombia
* 26 Julai 1971 - gempa bumi di Solomon Island
* 26 April 1972 - gempa bumi di Enzine, Turki
* 26 Mei 1975 - gempa bumi di North Altantik
* 26 Mac 1977 - gempa bumi di Palu, Turki
* 26 Disember 1979 - gempa bumi di Carlisle, England
* 26 April 1981 - gempa bumi di Westmorland, US
* 26 Mei 1983 - gempa bumi di Nihonkai, Chubu, Jepun
* 26 Januari 1985 - gempa bumi di Mendoza, Argentina
* 26 Januari 1986 - gempa bumi di Tres Pinos, US
* 26 April 1992 - gempa bumi di Cape Mendocino, California
* 26 Oktober 1997 - gempa bumi di Itali
* 26 Disember 2004 - tsunami di Aceh, Indonesia
* 26 Mei 2006 - gempa bumi di Jogja, Indonesia
* 26 Jun 2010 - gempa bumi di Tasikmalaya, Indonesia
* 26 Oktober 2010 - tsunami di Mentawai, Sumatera Barat, Indonesia
* 26 Oktober 2010 - letusan Gunung Merapi, Pulau Jawa di Indonesia.

AMALAN MEMINUM AIR KENCING


Tidak mudah bagi sesiapa pown meneguk air kencing…CECAIR KOTORAN DARI KUMBAHAN BADAN MEREKA SENDIRI~~~!!!  Tapi percayakah anda bahawa sejarah telah banyak mnyaksikan masyarakat dunia meminum urin buangan mereka???

                Bagi yang meminumnya,rasa jijk dan kotor bukan lagi persoalan utama. Semuanya kerana mereka percaya bahawa air kencing mempunyai kebaikannya yang harus dimanfaatkan. Lantaran itu, di India, terapi minum air kencing @ dsebut sbgai ‘ Sivambu Kalpa’ bukan  lagi perkara baru bagi sebahagian penduduk di sana dan amalan ini telah diamalkan sejak 5,000 tahun dahulu.

                Seperti di India, masyarakat Eropah juga sudag sinonim dengan amalan ini sejak 4,000 tahun lalu. Sekitar 1,700 tahun kemudian,terapi menggelikan ini tersebar luas ke China. 700 tahun kemudian ,terapi urin tersebar ke Jepun pula.

                Peliknya, pengamal terapi urin bukan hanya nekad meminumnya, tetapi ada sebahagiannya menggunakan  air najis itu sebagai rawatan luaran, misalnya, penduduk di China Selatan, gemar mencuci wajah bayi yang baru lahir dengan air kencing kerana ia diyakini dapat membantu melindungi kulit bayi dari sebarang alahan @ jangkitan penyakit.

                Di Perancis pula, sarung kaki akan direndam dalam tadahan air kencing, lalu diletakkan pada leher pesakit bagi melegakan radang tekak. Manakala, di Rom, air buangan itu digunakan sebahai bahan kumur untuk memutihkan gigi dan peluntur baju…(huahahaha…xsanggup eden eh nk kumur2)

                Jika dikira secara purata, pada hari ini terdapat seramai 5 juta peminum air urin di Jerman. Diikuti penduduk China seramai 3 juta dan di Jepun lebih kurang 2 juta orang. Beberapa lagi pengamalnya bertebaran  di Amerika Syarikat dan Eropah.

                Sementara itu, di Indonesia pula, walaupon amalan ini masih dianggap baru, tetapi ia sudah heboh diperkatakan dan ada yang memperaktikkannya.

                Sebaliknya, di Malaysia, amalan meminum air kencing bukanlah sesuatu yang lazim. Jika ditanya tentang hal ini pasti tidak ramai yang mengetahuinya, apatah lagi mengamalkannya sebagai satu rawatan alternative. Walaupun begitu, jangan terkejut kerana rupa2nya sudah ada sebahagian kecil masyarakat kita dalam diam2 berjinak-jinak dengan amalan ini.

Persoalannya, adakah terapi urin ini benar2 dapat menyembuhkan segala penyakit @pun ia cuma sekadar kebetulan? Seorang peneliti terapi urin dan pengarah Fujisaki Institute di Hayashibara Biochemical Laboratories, Dr. S.Arai mengakui malah telah mmbuktikan bahawa air kencing memang benar dapat menyembuhkan penyakit kronik seperti kanser dan hepatitis.

                Berdasarkan penelitian yang pernah dibuat sebelum ini, didapati bahawa urin bukan hanya sekadar bahan kumbahan semata-mata, tetapi turut mengandungi bahan khasiat yang tersembunyi seperti mineral, vitamin, enzim, hormon, ammonia, antibody, antigen, allergen, garam dan nutrien lain.

                Kesahihannya dalam bidang klinikal masih diragui oleh pengamal perubatan moden sampai ke hari ini. Apa yang dapat dipastikan, urin adalah cecair kotor yang disingkirkan dari buah pinggang melalui proses penapisan dari darah @ cecair badan menjadi air kencing seterusnya dikeluarkan melalui uretra @ saluran kencing.

·        *   Urea adalah toksid yang tidak dikehendaki oleh tubuh. Adalah tidak mendatangkan sebarang   kebaikan jika meminumnya semula kerana bahan kotor itu adalah najis buangan badan.